آی آر نی نی

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

آسیب شناسی طلاق و نقش آن در فروپاشی خانواده


كارشناسان مهمترين دلايل طلاق را بيكاري ،‌ فقر ،‌ اعتياد همسر ،‌ مهاجرت ،‌ ازدواجهاي اجباري ،‌ عدم شناخت زن و مرد از همديگر و نارضايتي جنسي بيان كرده اند .

طلاق از آنجا كه باعث فروپاشي خانواده مي شود ، مشكلات عاطفي و رواني بسياري چه براي زوجين و چه براي فرزندان به وجود مي آؤرد و به عنوان يك آسيب اجتماعي در جامعة‌ در حال گذار ايران اهميت بسيار زيادي دارد . در سالهاي اخير طلاق در مقايسه با ازدواج رشد شتابان تري داشته است .
تعداد ازدواجهاي ثبت شده در سال 1386 ، 841110 مورد بوده است كه در طول ده سال گذشته 5/75%‌ افزايش داشته است .
تعداد طلاق ثبت شده در سال 1386 ، 99852 مورد بوده است كه در ده سال گذشته 5/1‌ برابر شده است. براساس آمارها نسبت طلاق به ازدواج در كشور در حال افزايش است . اين رقم در سال 1375 ، 5/7 درصد بوده و در سال 1386 به 87/11 درصد رسيده است . به طوري كه مي توان گفت تقريباً از هر 8 ازدواج يك ازدواج در كشور به طلاق مي انجامد . بنابراين براي جلوگيري از رشد آن بايست اقدامات مؤثري صورت بگيرد .
كارشناسان مهمترين دلايل طلاق را بيكاري ،‌ فقر ،‌ اعتياد همسر ،‌ مهاجرت ،‌ ازدواجهاي اجباري ،‌ عدم شناخت زن و مرد از همديگر و نارضايتي جنسي بيان كرده اند . هرچند طلاق پيامدهاي ناگواري براي زن و مرد دارد. اما پيامدهاي روحي و مادي آن براي زنان تا سالها باقي خواهد بود. همچنين فروپاشي خانواده‌ها آثار بسيار زيانباري بر كودكان طلاق به جاي مي‌گذارد. تحقيقات نشان مي‌دهد بسياري از جوانان بزهكار در مراكز بازپروري از فرزندان طلاق يا خانواده‌هاي از هم گسيخته مي‌باشد. متأسفانه در كشور حتي آمار فرزندان طلاق نيز وجود ندارد.

دولت دهم براي مبارزه با افزايش طلاق مي بايست برنامه كاهش طلاق و افزايش رضايتمندي در زندگي خانوادگي را از طريق ذيل انجام دهد.

  • - ترميم وضع اقتصادي سبد خانواده .
  • - افزايش امكانات تفريحي خانواده .
  • - كاهش فشار رواني مسائل شغلي - اجتماعي در مناسبات خانواده.
  • - آماده‌سازي دختران و پسران در آستانه ازدواج براي شناخت مسئوليتهاي خطير و مهارتهاي مادري، ‌‌پدري و همسری


اكبر جمالي:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر