آی آر نی نی

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

مسايل اقتصادي بزرگترين عامل طلاق است


سيما اسفندي روانشناس و کارشناس مسايل ازدواج :

بيشتر طلاق هايي که در سالهاي اخير صورت گرفته ريشه اقتصادي داشته است.

:در حال حاضر اولين شرط لازم و اساسي و موثر براي ازدواج داشتن مسکن و کار مناسب است ، زيرا آمار طلاق و بررسي هاي انجام شده در سالهاي گذشته نشان مي دهد که 60% طلاق هاي صورت گرفته ريشه اقتصادي داشته است، يعني اينکه زوجين بر اثر فقر و نبود امکانات مادي اقدام به جدايي کرده اند و عدم رعايت احترام در زندگي، دخالت هاي بي مورد ديگران، عدم توافق اخلاقي و کمبود تفاهم، عدم توافق در امور جنسي و ناهماهنگي طبقاتي، 40% باقي مانده را به خود اختصاص مي دهد.

بالا رفتن سن ازدواج در ميان جوانان
اينکه چرا با وجود بلوغ فکري و جسمي جوانان اقدام به ازدواج نمي کنند، بي پرده و صريح بايد گفت که اين عامل ريشه در اقتصاد نابسامان کشور دارد که جوانان را از ازدواج هراسان کرده است ، ازدواج امريست الهي، و در تمامي اديان مقدس شمرده شده است، ولي بايد بپذيريم که با شرايط موجود پذيرش اينکه جوان بدون در نظر گرفتن ابزار مادي ازدواج، اقدام به آن نمايد خيلي سخت و دشوار است و مسلماً در 80% موارد از اين قبيل ازدواج ها، به طلاق خواهد انجاميد.

زمان سن بلوغ ازدواج
در دين مقدس اسلام بلوغ جنسي را براي زنان 9 سال و براي آقايان 15 سال تعيين کرده اند. که با گذشت زمان و تغييرات اجتماعي و پيشرفت علم و تکنولوژي اين نسبت تغيير کرده است.

روانشناسان، بلوغ فکري جوان را يکي از شروط مهم و موثر براي ازدواج معرفي کرده اند . ولي اين بدان معنا نيست که هر کسي که بلوغ فکري و جسمي داشت پس آمادگي ازدواج را دارد. پيشتر از اين جوامع پيچيدگي امروز را نداشتند و علم و تکنولوژي هم چندان پيشرفت نکرده بود و تهاجم ها به شکل امروزي نبود ،ازدواج ها به سادگي انجام مي گرفت و ظاهراً طلاق هم به اندازه امروز شايع نبود.

در گذشته طلاق ها بيشتر عاطفي بود. ولي متاسفانه در حال حاضر در کشور ما که نظام آن اسلامي است، شرايط ازدواج براي جواناني که حتي رشد فکري و جسمي دارند (و يا همان بلوغ فکري و جسمي) را نيز دچار مشکل نموده است. درست است که يکي از ارکان مهم ازدواج جوانان بلوغ فکري و جسمي است ولي متاسفانه با بحرانهاي اقتصادي و تورمي که اکثر قشر جوان با آن روبرو هستند، آنها را در امر ازدواج کمي کاهل کرده و اين امر باعث بروز اختلالات فراوان رواني و جنسي شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر