آی آر نی نی

۱۳۸۸ خرداد ۲۱, پنجشنبه

طلاق زنان را در هم می‌شکند

بررسی‌ها نشان داده که زنانی که متارکه می‌کنند، تا 2 سال از هم‌سن‌وسال‌های‌شان پیرتر به نظر می‌رسند

فرنوش صفوی‌فر:

تا به حال به اثار و عوارض روانی و اجتماعی طلاق، به ویژه در زنان، بسیار پرداخته شده، اما این بار محققان جراحی پلاستیک، روی پوست این زنان بررسی کردند و دریافتند زنانی که از همسرشان جدا می‌شوند، تا 2 سال پیرتر از هم‌سن‌وسال‌های‌شان به نظر می‌رسند.

محققان در دانشگاه Case Western Reserve،186 دوقلوی همسان را به عنوان نمونه انتخاب کردند و از آنها در مورد سوابق پزشکی، عادت‌های روزمره و همچنین وضعیت خانوادگی‌شان سوال کردند. سپس تصویر همه آنها را به افرادی دادند که از این سوابق خبر نداشتند و از آنها خواستند از روی ظاهر تصویر این افراد سن آنها را حدس بزنند.

وقتی زنانی که طلاق گرفته بودند با خواهر دوقلوی‌شان که هیچ‌گاه ازدواج نکرده بود، یا ازدواج بادوامی داشت یا حتی همسرش فوت کرده بود، مقایسه شدند، مشخص شد که زنان مطلقه تا 2 سال پیرتر به نظر می‌رسند. این نتایج در شماره اخیر نشریه جراحی ترمیمی و پلاستیک، منتشر شده است.

عوامل زیادی به عنوان عامل پیری زودرس پوست معرفی شده‌اند که استرس‌های گوناگون، به ویژه استرس‌های مزمن، یکی از مهم‌ترین آنهاست. متخصصان پوست، عواملی همچون مواجهه بیش از حد با نور افتاب را هم به عنوان یکی از شایع‌ترین این عوامل مطرح می‌کنند. (پرتوهای فرابنفش نور خورشید سبب پیری زودرس پوست می‌شود) مواجهه با سموم موجود در دود سیگار، هم برای خود فرد سیگاری و هم برای اطرافیان او، می‌تواند باعث چروکیده شدن پوست صورت شود و فرد را پیرتر از آن چه که هست، نشان دهد. مصرف الکل و نیز برخی داروها، از جمله داروهای ضدافسردگی هم دراین مورد موثرند.

متخصصان زیبایی معتقدند کم کردن وزن، با سرعت بالا هم می‌تواند اثر نامطلوبی روی سلامت و زیبایی پوست بگذارد؛ چنان که اندکی چاقی صورت، به خصوص در ناحیه گونه‌ها، می‌تواند فرد را جوان‌تر و شاداب‌تر نشان دهد. (در نوعی بازسازی گونه‌ها، از افزودن چربی به زیر پوست این ناحیه، استفاده می‌شود.)

مطالعات همچنین نشان داده است که افراد با پوست روشن، بیشتر از سایرین در معرض عوامل پیرکننده پوست هستند و باید مراقبت بیشتری از پوست خود، در برابر این عوامل، به خرج دهند. (عدم مواجهه با نور آفتاب، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، دوری از دود سیگار و سایر عوامل) حتی خود پوست روشن می‌تواند عاملی باشد که چروک‌های ریز صورت بیشتر به نظر ایند و فرد مسن‌تر نشان داده شود؛ چنان که مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه گوتینگن انجام شد و اکتبر سال 2006 در نشریه تکامل و رفتار بشر چاپ شد، نشان می‌دهد که افراد با پوست روشن، به طور متوسط 10 تا 12 سال مسن‌تر از هم‌سن‌وسال‌های خود به نظر می‌رسند.

نکته جالب توجه که از برخی تحقیقات انجام‌شده در این زمینه برمی‌آید آن که، این عوامل به خصوص در سنینی که انتظار نداریم پوست چروکیده شود، بیشترین تاثیر خود را بر آن به جا می‌گذارند، یعنی سنین زیر 40 سالگی. در حالی که مواجهه با این عوامل، در سنین بالاتر از 40 سال، چندان تفاوتی را بین افراد ایجاد نمی‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر