آی آر نی نی

۱۳۸۸ تیر ۳, چهارشنبه

ازدواج اجباري و آسيب‌هاي آن

‌احتمال طلاق در ازدواج اجباري قبل از بلوغ بيشتر است

نادر قلم‌بر روانشناس:

فردي كه به اجبار ازدواج مي‌كند بايد از نظر فكري و جسمي به بلوغ كامل رسيده باشد، در غير اين صورت احتمال طلاق براي زندگي چنين فردي بيشتر است

ازدواج امري طبيعي است بنابر اين در اين امر هر فردي، خود بايد شخص مورد نظرش را انتخاب كند اما متأسفانه فقر مادي به خانواده‌ها چنين اجازه‌اي را نمي‌دهد.

در مناطق محروم و همچنين خانواده‌هايي كه وضعيت اقتصادي مناسبي ندارند، گاهي فرزندان خود را به سمت يك ازدواج اجباري سوق مي‌دهند.

با گسترش ماهواره و اينترنت در كشورمان، خطراتي كه فرزندان را تهديد مي‌كند بيشتر شده است و گاهي والدين براي مصون نگه‌داشتن فرزندشان از اين آسيب‌ها به اجبار براي آنها همسري انتخاب مي‌كنند.
قلم‌بر ادامه داد: افرادي كه به يك ازدواج اجباري تن مي‌دهند بعد از مدتي از نظر جسماني، روحي و رواني دچار آسيب مي‌شوند.

احساس تنهايي و شرم، ضعف‌هاي فكري، خود‌كشي و همسر‌كشي از عواقب ازدواج اجباري است.

ازدواج اجباري براي پسران هم اتفاق مي‌افتد اما دختران در چنين ازدواج‌‌هايي بيشتر آسيب مي‌بينند.

همسراني كه به اجبار با هم ازدواج كرده‌اند اگر با يكديگر همفكري كنند، كمتر مورد آسيب قرار مي‌گيرند اما اگر يكي از طرفين ديگري را فقط براي مسائل جنسي بخواهد، زندگي آنها هيچ سرانجامي نخواهد داشت.

افراد بايد بدانند كه مشاوران در زمينه‌هاي مختلف مي‌توانند دست ياري به آنها دهند اما اين جزئي از كار است و خود فرد بايد در زندگي‌اش نقش اساسي داشته باشد.

افراد در ازدواج اجباري حداقل شناخت را از يكديگر ندارند و عدم شناخت كامل در زندگي، مشكلاتي را ايجاد مي‌كند.

افرادي كه به اجبار با يكديگر ازدواج كرده‌‌اند بعد از به دنيا آمدن فرزندشان در زمينه ابراز محبت به آنها دچار افراط و تفريط شده و كودكان چنين خانواده‌هايي نيز در معرض آسيب شديد هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر