آی آر نی نی

۱۳۸۸ خرداد ۲۲, جمعه

پرسروصداترين طلاق‌های سیاسی

وقتي زندگي خصوصي سياست را مي‌کُشد
پرسروصداترين طلاق‌های سیاسی

بيل کلينتون، نيکولا سارکوزي، سيلويو برلوسکني. قبل از آنها پرنس چارلز و ديگر اعضاي خاندان سلطنتي بريتانيا يا ديگر کشورهاي جهان هم جزئي‌ترين وقايع زندگي شخصي خود را در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي مختلف جهاني مطالعه کرده بودند. زماني مسائل ناخوشايند خصوصي افراد تحت هيچ شرايطي امتيازي براي آنها تلقي نمي‌شد، ولي امروز شرايط کاملا تغيير کرده است.
جدايي يک سياستمدار از همسرش افکار عمومي را به دو بخش تقسيم مي‌کند و گهگاه حتي برمحبوبيت يا توجه عموم مردم به او مي‌افزايد. معيارهاي ارزشگذاري تغيير يافته و رسانه‌ها به همان اندازه که مي‌توانند عاملي تخريب کننده در يک رسوايي اخلاقي باشند ( نظير آنچه در مورد بيل کلينتون رخ داد) مي‌توانند در برخي موارد، آراي عمومي هم براي يک شخصيت مهم سياسي داشته باشند.
ولي واقعيت چيزي نيست جز اينکه زندگي خصوصي سياستمداران هرکشوري بخشي از رفتار آنها در قبال جامعه‌اي است که تعهد و مسووليتي نسبت به آن پذيرفته‌اند و آگاه شدن از حقايق، حق مسلم شهروندان است. نيکولا سارکوزي دو سال پيش در پي بازتاب گسترده جدايي‌اش از سسيليا در رسانه‌هاي عمومي متحمل ضرر و زيان زيادي شد. شايد هم او حق داشت از اين وضعيت گله‌مند و شاکي باشد. به خصوص اينکه اخبار مربوط به زندگي شخصي او خوراک روزانه مطبوعات شده بودند.
ولي خود سارکو عامل اصلي شکل گيري اين ماجرا بود. مردي که با ازدواج‌هايش در عرصه سياست مطرح شده بود. خود او همه اين ماجراهايي که به يک سريال داغ تلويزيوني شباهت پيدا کرده بودند را رهبري مي‌کرد و بدين ترتيب افسانه ازدواج او با سسيليا و همه فراز و نشيب‌هايي که آن قصه داشت به موضوعي خواندني و شنيدني نزد افکار عمومي تبديل مي‌شد. برلوسکني هم زماني که وارد عرصه سياست شد، زندگي خصوصي و غيرخصوصي‌اش را با هم ادغام کرد. او ابتدا چهره‌اي تلويزيوني براي خود ساخت و آن را به موازات سياست پيش برد. او حتي از سارکوزي و کلينتون هم پا را فراتر گذاشت. درخواست طلاق ورونيکا لاريو همسر او به يکي از مهم‌ترين اخبار هفته‌هاي اخير رسانه‌هاي جهاني مبدل شد و توجه همگان را برانگيخت. اتفاقي که با توجه به انتخابات آتي پارلماني اروپا بيشترين نفع ممکن را براي نخست وزير ايتاليا به همراه داشت.



پنج جدايي مهم در خانواده‌هاي سياسي

سيلويو برلوسکني – ورونيکا لاريو

ورونيکا لاريو همسر سيلويو برلوسکني نخست وزير ايتاليا بعد از حضور او در جشن تولد دختري 18ساله، بعد از 19 سال زندگي مشترک تصميم به خداحافظي هميشگي با ثروتمندترين مرد اين کشور گرفت و از طريق رسانه‌ها اعلام کرد ديگر تحمل رفتارهاي برلوسکني را ندارد. اين بازيگرسابق که همسر دوم برلوسکني بود، دسامبر سال 1990 با وي ازدواج کرد. حاصل اين زندگي مشترک سه فرزند بود. لاريو البته به عنوان همسر يک نخست وزير نقش کمرنگي داشت و از حضور در بسياري از رويدادهاي مهم يا ملاقات‌هاي رسمي از همراهي برلوسکني سرباز مي‌زد. لاريو همچنين به خاطر ابراز عقايد سياسي مخالف با همسرش به خصوص در زمان جنگ عراق شناخته شد. ژانويه سال 2007 بعد از اظهارات شرم‌آور برلوسکني در مراسم اهداي جوايز بهترين‌هاي تلويزيون ايتاليا، لاريو گفت احساس کرده که به او توهين شده است. برلوسکني خطاب به يکي از دخترهاي حاضر در اين شوي تلويزيوني گفته بود:«اگر ازدواج نکرده بودم، حتما از شما خواستگاري مي‌کردم.» لاريو هم با ارسال نامه‌اي به نشريه رپوبليکا ايتاليا مراتب ناراحتي خود را بابت اين موضوع اعلام کرد و برلوسکني مجبور شد بابت اين رفتار خود عذرخواهي عمومي کند. اما چند هفته قبل حضور او در آن جشن تولد و دعوت از چهره‌هاي زن تلويزيوني ايتاليا براي حضور در حزب تحت رهبري‌اش براي کانديد شدن در انتخابات پارلماني آينده اروپا،صبر لاريو را به پايان رساند و او به طور رسمي اعلام کرد از طريق وکلاي خود براي جدايي از برلوسکني تلاش خواهد کرد.

پرنس اندرو – سارا فرگوسن

دوشس يورک و پرنس آندرو، دوک يورک و برادر پرنس چارلز از طريق پرنسس دايانا در سال 1985 با هم آشنا شدند. آنها سال 1986 نامزد کرده و جولاي همان سال با هم ازدواج کردند. سارا فرگوسن که خود به خود دوشس يورک شد، سال 1987 بانوي اول خانواده سلطنتي انگليس شد. اختلاف‌ها در زندگي مشترک اين دو از سال 1992 آغاز شدند تا اينکه سرانجام آنها در سال 1992 تصميم به جدايي از يکديگر گرفتند. سارا فرگوسن هم در زمان حضور شوهرش در دوران خدمت، با شخص ديگري ديده شد. اگرچه طلاق رسمي آنها سال 1996 با توافق دوطرف و بعد از چهارسال جدايي رسمي و چندي قبل از جدايي پرنس چارلز و پرنسس دايانا رخ داد. اگرچه دوک و دوشس رابطه صميمانه خود را به خاطر دو فرزند دختر خود همچنان نگه داشته‌اند.

نيکولا سارکوزي- سسيليا سيگانه آلبني

نيکولا سارکوزي و سسيليا اکتبر سال 1996 با هم ازدواج کردند. اين درحالي بود که رئيس‌جمهور کنوني فرانسه پيشتر ازدواج کرده بود و سسيليا هم تجربه يک ازدواج نخست را در زندگي خود داشت. با اين وجود اين دو و پس از اينکه سارکوزي از همسر اولش جدا شد، به عقد يکديگر درآمدند و از ازدواج آنها لويي به دنيا آمد. اگرچه هم سارکو و هم سسيليا از همسران نخست خود هم دو فرزند داشتند. زندگي زناشويي اين دو با فراز و نشيب‌هاي زيادي همراه بود. سسيليا به طور کلي از ايفاي نقش سنتي بانوي اول فرانسه خوشش نمي‌آمد. سال 2005 سسيليا يک سال تمام سارکوزي را ترک کرد ولي سال 2006 يک بار ديگر نزد شوهرش برگشت. اگرچه سارکوزي هم در اين مدت روابط احساسي جديدي با يک خبرنگار فيگارو شروع کرده بود. سسيليا در زمان انتخابات رياست جمهوري فرانسه که سارکوزي به عنوان يکي از نامزدهاي راهيابي به کاخ اليزه درآن شرکت کرده بود، از همسرش حمايت چنداني به عمل نياورد و حتي در دور دوم انتخابات هم راي نداد و اين زمينه‌اي براي شروع مجدد اختلاف‌هاي آنها شد. در اکتبر سال 2007 شايعاتي مبني براينکه سارکوزي قصد جدايي ازهمسرش را دارد در رسانه‌هاي گوناگون منتشر شد. سارکوزي 10 اکتبر سال 2007 مراحل جدايي از سسيليا را آغاز کرد و هشت روز بعد کاخ اليزه اعلام کرد که اين زوج به طور رسمي از يکديگر جدا شده‌اند. سسيليا بعد از جدايي از سارکوزي با ريچارد آتياس در نيويورک ازدواج کرد و سارکوزي هم با کارلا بروني ايتاليايي تشکيل خانواده داد.


پرنس چارلز- دايانا اسپنسر

پرنس چارلز سال‌ها قبل از ازدواج با دايانا او را شناخته بود ولي او شش فوريه 1981 به او پيشنهاد ازدواج داد و دايانا هم قبول کرد. اگرچه دوران نامزدي آنها چند هفته‌اي مخفي ماند تا اينکه 24 فوريه همان سال اين خبر به طور رسمي اعلام شد و اين دو 29 جولاي همان سال در يک ميهماني مجلل که 750 ميليون بيننده تلويزيوني داشت، با يکديگر عروسي کردند. در اوايل دهه نود ميلادي اولين نشانه‌هاي اختلاف در زندگي مشترک آنها نمايان شد و شايعاتي مبني بر ملاقات‌هاي پنهاني چارلز با کاميلا پارکر عشق قديمي سر زبان‌ها افتاد. اين دو دسامبر سال 1992 از هم جدا شدند ولي طلاق رسمي آنها سال 1995 رخ داد و کاخ باکينگهام اين خبر را با بيان اينکه ملکه به ارسال نامه‌اي به اين زوج از آنها خواسته تا به طور رسمي از هم طلاق بگيرند، اعلام کرد. سرانجام آگوست سال 1996 پرنس چارلز و پرنسس دايانا رسما از هم جدا شدند اگرچه ملکه اعلام کرد که او به خاطر داشتن دو فرزند از چارلز همچنان جزو خاندان سلطنتي انگليس محسوب مي‌شد. پرنسس دايانا يک سال بعد از جدايي از چارلز در تونلي در شهر پاريس همراه با نامزد تازه‌اش دودي الفايد ميلياردر مصري در حال فرار از چنگ پاپاراتزي که در تعقيب اتومبيل آنها بودند، در يک سانحه رانندگي جان خود را از دست داد. بعد از گذشت سال‌ها از تاريخ مرگ او و به رغم اعلام اينکه علت مرگ چهارسرنشين شدت برخورد اتومبيل با ديوار تونل و نبستن کمربند ايمني و دلايل مشابه ديگر بوده، هنوز شک و شبهات در مورد اينکه آيا مرگ او توطئه‌اي از پيش طراحي شده از سوي خاندان سلطنتي انگليس بوده يا خير وجود دارند.

پرنسس استفاني مونکاکو- دانيل دوکروئه

دختر پرنس رانيري از موناکو و پرنسس گريس زندگي جنجالي و پرحاشيه‌اي در جواني داشت. او که زماني حتي مدل هم بود و حتي براي وارد شدن به عرصه موسيقي پاپ هم تلاش کرد، عاشق محافظ شخصي خود دانيل دوکروئه شد و سال 1995 با او ازدواج کرد. اگرچه دوکروئه يک سال بعد به استفاني خيانت کرد و پيوند زناشويي آنها که دوفرزند حاصل آن بود، همان جا خاتمه يافت. زندگي پرتلاطم او بعد از اين جدايي هم ادامه پيدا کرد تا اينکه سال 2003 با يک آکروبات ازدواج کرد و از او هم يک سال بعد طلاق گرفت.


منبع: روزنامه اعتماد ملی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر