آی آر نی نی

۱۳۸۸ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

عندالاستطاعه شدن مهريه، جفا در حق زنان نيست


حفظ زندگي به واسطه مهريه‌هاي سنگين، طلاق عاطفي را به دنبال دارد

دكتر شهلا كاظمي‌پور جامعه‌شناس:

تغيير نحوه پرداخت مهريه زنان از عندالمطالبه به عندالاستطاعه، به هيچ وجه جفايي در حق زنان نيست، بلكه باعث استحكام بيشتر خانواده‌ها مي‌شود.

طرح تغيير در نحوه پرداخت مهريه زنان از عندالمطالبه به عندالاستطاعه
از انجام اين طرح خيلي خوشحالم، چرا كه بارها گفته‌ام كه با مهريه مخالف هستم.

با مهريه با آن مفهوم واقعي كه در اسلام آمده است، موافقم، ولي مهريه در حال حاضر مانند گروكشي در روابط خانوادگي است كه از مفهوم و اصالت واقعي خود خارج شده است.

در زمان صدر اسلام، مهريه در حد يك هديه بود كه به واسطه آن، مرد محبت خود را به همسر خود نشان مي‌داد، اما در حال حاضر مهريه تبديل به يك وسيله گروكشي و چشم و هم چشمي شده است.

مهم‌ترين آسيب مهريه‌هاي سنگين اين است كه خانواده‌ و زن از آن به عنوان يك حربه براي جلوگيري از طلاق استفاده مي‌كند و با افزايش مهريه، سعي در جلوگيري از وقوع طلاق دارند. خانواده‌اي كه با پول و مهريه نگهداشته شود، ديگر خانواده‌ نيست و زوج‌هايي كه زندگي آن‌ها به واسطه سنگيني مهريه حفظ شده است، دچار طلاق عاطفي و روحي و از هم گسيخته مي‌شود.

هر چقدر قيودي مانند مهريه را در زندگي مشترك كمتر كنيم، مهر و محبت‌ها واقعي‌تر و بنيان خانواده‌ها مستحكم‌تر مي‌شود.

تغيير نحوه پرداخت مهريه به عندالاستطاعه شدن، جفا در حق زنان نيست.

معاون پژوهشي مركز مطالعات و پژوهشهاي جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در پايان پيشنهاد كرد: دولت مي‌تواند در حين عقد، مرد را ملزم كند همسر خود را بيمه كند، تا اگر به هر دليلي، زن تك سرپرست شد، بتواند زندگي خود را اداره كند.

ایسنا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر